Stages & leerpaden
Jouw toekomst start hier

Stages & leerpaden

Ontdek jouw talenten! Tijdens een stage of leerpad bij ons doe je een berg aan ervaring op en ontdek je welk werk écht bij jou past. En wie weet is dit wel jouw eerste stap naar een nieuwe baan!

stages & leerpaden

Zoek je een meeloopstage, stage-opdracht of afstudeeropdracht? Wij hebben regelmatig plek voor mbo- en hbo-studenten bij één van onze 3 takken: installatie, constructie of agri. Ook kun je stage lopen op onze stafafdelingen zoals HR, (financiële) administratie, communicatie, IT of QHSE. Daarnaast bieden we ook meerdere keren per jaar leerpaden aan voor starters en zij-instromers.

Stage in de installatie- of elektrotechniek

TOP is ons Techniek Opleidingpunt. Je vindt hier jouw perfecte stageplek in de installatie- of elektrotechniek. Waarom perfect? Je volgt er gratis jouw opleiding, je hebt direct een betaalde leerplek, krijgt persoonlijke begeleiding, baangarantie en nog veel meer!
Waar ben je naar op zoek?

Uitgelichte vacatures

Installatiemonteur in Opleiding

De examens zitten er bijna op en het is tijd op te kijken naar een vervolgopleiding. Er is veel keuze . De techniek heeft altijd je interesse gehad en je wil hier graag verder in ontwikkelen . Je bent dan ook blij dat je de keuze hebt gemaakt voor een opleiding bij TOP. Met deze opleiding kan je do...

VMBO
32 - 40
Genemuiden
Bekijk de vacature
Vind snel je antwoord

Veel gestelde vragen

Hier vind je de antwoorden op de veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Bekijk dan alle veelgestelde vragen op de veelgestelde vragen pagina.

Bieden jullie zowel meewerk- als afstudeerstages aan?

Ja, wij bieden zowel meewerk- als afstudeerstages aan, afhankelijk van de beschikbare plekken.

Bij welke afdelingen kan ik terecht voor een stage?

Je kan bij ons stage lopen in drie verschillende vakgebieden: installatie, constructie en agri. Dit kan op de werkvloer of kantoor. Op kantoor kun je o.a. stage lopen bij afdelingen, zoals: HR, (financiële) administratie, communicatie, IT, QHSE, juridisch, secretariaat, inkoop en calculatie.

Neem contact op met Rick van der Sluis voor vragen en mogelijkheden.

Telefoon: 06-15686136
E-mail: rick.vandersluis@vandersluis.nl

Ontvang ik een vergoeding tijdens mijn stageperiode?

Ja, je ontvangt een stagevergoeding. Dit is het minimumuurloon dat past bij jouw leeftijd.

Zijn er mogelijkheden om na mijn stage in dienst te komen?

Er zijn mogelijkheden om na je stage in dienst te komen, maar dit hangt af van verschillende factoren, zoals de behoefte aan extra personeel op de afdeling, je prestaties tijdens de stage en de beschikbare functies op dat moment.

Vergoeden jullie reiskosten tijdens mijn stage?

Nee, we vergoeden geen aparte reiskosten tijdens de stage. Deze kosten zijn inbegrepen in de stagevergoeding.

3 redenen waarom je bij ons aan de slag wil

Betaalde leerplek

Of je nou stage loopt of een traineeship volgt, bij ons start je meteen met een mooi salaris.

goede begeleiding

Jij krijgt hulp van de besten, zodat jij kunt groeien in jouw vakgebied.

toekomstkansen

Onze stages en traineeships bieden jou de kans op een vaste baan of mooie doorgroeimogelijkheden bij ons.

hoe is het om bij van der sluis te werken?

Albert Jan vertelt over zijn opleiding bij TOP

Ik zie TOP als een goede leerschool

Albert Jan was 17 jaar toen hij zijn vmbo-opleiding afrondde aan de Pieter Zandt. In zijn vierde jaar koos hij voor de richting Installatietechniek. Na een succesvolle stage besloot hij bij Van der Sluis te blijven werken. Inmiddels volgt hij een opleiding via het Techniek Opleidingspunt (TOP).

Techniek Opleidingspunt
TOP biedt erkende praktijkopleidingen op het gebied van installatie- en elektrotechniek aan. Het opleidingspunt richt zich op nieuwkomers in de techniek en monteurs die zich willen blijven ontwikkelen.

Leren in de praktijk
Albert Jan deelt zijn ervaring: “Ik zie TOP als een goede leerschool. Je krijgt hier veel meer tijd om dingen te leren. Er is uitgebreide uitleg over de basisonderdelen en materialen waarmee we werken. Bijvoorbeeld hoe je buizen moet lijmen en bewerken.

Naast het leren waardeert Albert Jan de sfeer bij TOP: ‘’We hebben een leuke groep. Iedereen kan goed met elkaar opschieten, en we zijn ongeveer van dezelfde leeftijd. Door de verhalen van andere leerlingen leren we ook veel van elkaar. Dat is echt een bijkomend voordeel,” vertelt hij.

TOP helpt Albert Jan en zijn medestudenten groeien in hun vak en bouwt aan een sterke basis voor hun toekomst in de techniek.

Lees meer
Fake vertelt over zijn functie als monteur veehouderijtechniek bij Agri

Bij Van der Sluis doen we het echt samen.

Fake werkt als monteur in de buitendienst van melkwinning. Hij bouwt zelfstandig melkstallen bij veehouders op locatie. Dit doet hij al sinds 1991. Fake: “En nog steeds ga ik elke dag met veel plezier aan het werk.”

Betrokkenheid is belangrijk
Betrokkenheid in zijn werk vindt Fake erg belangrijk. “Betrokkenheid betekent voor mij dat je weet waar je collega’s mee bezig zijn en samen als team naar hetzelfde doel werkt. Bij Van der Sluis zie ik dat daar veel aandacht voor is. Bijvoorbeeld via de app LINQ, ons sociale intranet binnen Van der Sluis, en het Van der Sluis magazine, dat twee keer per jaar verschijnt. Via LINQ kan ik zien wat mijn collega’s doen. Dat vind ik leuk, want het versterkt het gevoel van betrokkenheid.

We zijn een grote organisatie en ik ken lang niet iedereen persoonlijk. Als ik een Van der Sluis-busje zie rijden, zwaai ik natuurlijk wel even, maar vaak weet ik niet wie erin zit. Dankzij LINQ en het magazine krijgen collega’s een gezicht en weet ik beter wat er binnen het bedrijf speelt. Dat zorgt ervoor dat je het gevoel hebt het samen te doen en voorkomt dat iedereen op zijn eigen eiland werkt.”

Lees meer
Jan vertelt over zijn functie lascoördinator bij Constructie

Het moment dat de robot draait en alles klopt, is echt fantastisch.

Jan is lascoördinator en neemt een deel van de programmering voor zijn rekening en vertelt enthousiast over zijn werk: “Wij krijgen een tekening en een paar proefplaten, en vervolgens lees ik het lasprogramma handmatig in. Daarna zet ik de machine in automaatmodus, en voert hij precies uit wat ik heb geprogrammeerd. Het moment dat de robot draait, is echt fantastisch.”

Efficiënt werken
“In de beginfase waren we wel even druk met het programmeren, maar die tijd haalt de machine ruimschoots in. We programmeren op de computer en maken een databibliotheek aan met laswaarden, profielen, vormen en afstanden. Daar kunnen we van alles uithalen. Dan kunnen we programma’s eenvoudig selecteren, en doet de robot de rest. Dat bespaart veel tijd.’’

Kracht
De kracht van de lasrobot? Hij maakt het werk efficiënter. Jan legt uit: “Lassen zelf gaat niet sneller, maar alle handelingen daaromheen wel. Alle handelingen die een mens tijdens het lassen doet – verzitten, het werkstuk oppakken, neerleggen, het lasapparaat afstellen – slaat de machine over. Van punt a naar b doet hij gemiddeld in vier meter per seconde. Dat gaat enorm snel. En de machine hoeft niet naar de wc, hoeft geen koffie te hebben. Je zet hem aan en hij maakt zijn opdracht af.”

Hoge kwaliteit
“In theorie is de kwaliteit hoger dan wanneer iemand met de hand last. De machine beeft niet, weet precies waar hij moet wezen. Elke keer opnieuw, mits je het op de juiste manier invoert. En het belangrijkste: hij kan een handeling keer op keer herhalen, of het nu één keer is of duizend keer.”

Volgens Jan zorgt de lasrobot niet voor minder werk, maar juist voor meer mogelijkheden. “De doorlooptijd van een product is veel korter. Maar je bent en blijft afhankelijk van mensen die de machine programmeren, bedienen, het werkstuk op de pallet leggen, verpakken en aantallen bijhouden. De lasrobot gaat geen mensen vervangen maar zorgt er juist voor dat we nu opdrachten aankunnen die wij voorheen niet konden verwerken. Het biedt dus juist nieuwe kansen voor ons.”

Lees meer
Justin vertelt over zijn functie als servicemonteur bij Beheer & Onderhoud

Mensen helpen, dat maakt mijn werk waardevol.

Elke dag is anders voor Justin, servicemonteur bij Van der Sluis. Al ruim drie jaar zit hij met veel plezier op de weg. “Hiervoor werkte ik twintig jaar bij een klein bedrijf en deed ik van alles: van dakwerk tot grondwerk. Nu doe ik echt specifiek service. Dat is lichamelijk iets minder zwaar,” vertelt hij.

Op de weg
Als servicemonteur zit hij veel op de weg. Zijn werkgebied is groot: Gelderland, Overijssel, Drenthe en daaromheen. “Eigenlijk overal boven de rivieren”, legt hij uit. Zijn klanten zijn vaak particulieren, vaak huurders. Per dag heeft hij zo’n acht afspraken. ‘’Ik doe onderhoud aan cv-ketels en mechanische ventilaties, los lekkages op en help soms met de nazorg van nieuwbouwwoningen. Denk aan een lekkende kraan of een afstandsbediening die niet op de mechanische ventilatie reageert.’’

Mensen echt helpen
Voor Justin is het mooiste aan zijn werk het helpen van mensen. “Het geeft veel voldoening als je een klus hebt geklaard en mensen weer tevreden zijn. Vooral bij ouderen of mensen die minder mobiel zijn.’’

Ook storingsdiensten horen erbij. ‘’Om de vijf weken heb ik storingsdienst in de regio Noord. In de avonden en het weekend ben ik dan diegene die problemen moet oplossen. Daar haal ik ook veel voldoening uit. Vooral ’s winters, als het echt nodig is dat je komt.”

Uitdagingen
Net als in elk vak zijn er uitdagingen. “Soms zit iets tegen: lekkages, afspraken die uitlopen, mensen die niet thuis zijn. Of als een onderdeel niet in mijn bus ligt. Dan moet ik creatief zijn en oplossingen zoeken. Dat hoort erbij. Gelukkig kan ik goed schakelen en laat ik dingen makkelijk los als ze anders lopen.”

Samen sterk in de winter
In de koude maanden is het extra druk. “Als een onderdeel niet direct beschikbaar is, zorg ik dat bewoners een elektrisch kacheltje krijgen, in de tussentijd kan ik het onderdeel bestellen. Gelukkig sta je er bij Van der Sluis nooit alleen voor. Het team op de achtergrond helpt je, en collega’s zijn er altijd om op terug te vallen. Dat is het voordeel van werken bij een groot bedrijf: je kunt altijd rekenen op elkaar.”

Lees meer
Mervin vertelt over zijn functie Lasser bij Constructie

Lasser worden, dat wilde ik van kleins af aan al

Met veiligheidsschoenen, overall en handschoenen aan, begint Mervin zijn werkdag. Sinds 2021 werkt hij bij Van der Sluis Constructie.

Technisch werk
Mervin krijgt in elkaar gezette werkstukken en last die af. Voordat hij begint, controleert hij alles wat op de tekening staat en tekent hij af, als dat nodig is. Daarna: helm op, accupack op zijn rug voor de toevoer van verse lucht en lassen maar. Soms werkt hij alleen, maar er zijn ook werkstukken waar hij met vijf of zes lassers aan werkt, zoals bij de bouw van meerdere pontons.

Trots op het werk
“Wanneer eindproducten voldoen aan de wensen van de klant en dus niet meer terugkomen, ben ik tevreden. Dan weet je dat het goed is gebeurd. Maar ook wanneer er werkstukken uit de spuiterij komen en je ziet dat ze er netjes uitzien. Daar haal ik voldoening uit.”

Een goede teamsfeer
De sfeer op het werk is goed. ‘’Er wordt weleens een grapje gemaakt. Het is heel fijn met de jongens. We hebben een goede band met elkaar. Dat is ook waarom ik het werken bij Van der Sluis leuk vind. Daarnaast kan ik alles vragen, er wordt overal over nagedacht. Er is ruimte om in overleg dingen aan te geven: kunnen we dit niet beter zo doen. Ook vindt Mervin het belangrijk dat alles veilig is: ‘’Alle gaat gewoon veilig. Zelfs de handvatten zitten op de slijptol. Die ben je verplicht om erop te hebben – maar dat heb ik wel eens anders gezien. Hier is dat allemaal goed geregeld.”

Ontwikkelkansen
‘’Ik wil blijven lassen en misschien nog meer certificaten halen, zoals TIG-lassen om rvs of aluminium te kunnen lassen. Of leren zelf samen te stellen. Dat werkstukken bij mij komen en dat ik die zelf in elkaar kan zetten en aflassen.”

Lees meer
Noraly vertelt over haar functie als technisch administratief medewerker bij Utiliteit

De interne switch zorgde voor groei, uitdagingen en veel nieuwe dingen om te leren.

Noraly begon in 2021 als receptioniste bij Van der Sluis. Een rol die goed bij haar paste. Maar in oktober 2023 maakte ze een nieuwe stap in haar carrière en ging ook aan de slag als technisch administratief medewerker bij de afdeling Projectleiding van Utiliteit. Drie dagen per week vervult ze deze functie, daarnaast werkt ze één dag per week nog steeds als receptioniste. Zo combineert ze het beste van beide werelden en blijft ze zich ontwikkelen.

Van supermarkt naar receptie
Na haar baan in de supermarkt koos Noraly bewust voor een rustigere werkomgeving. “Receptioniste leek me leuk, en dat bleek het ook te zijn. Het werk was heel afwisselend en ik voelde me echt de spin in het web. Ik regelde van alles: ik zat vaak aan de telefoon voor medewerkers en storingen, verwerkte de post en mail,” vertelt Noraly enthousiast.

Toch begon het na een tijdje te kriebelen. “Ik wilde mijn werkgebied verbreden en zocht meer uitdaging.”

Nieuwe interne uitdaging
Die uitdaging kwam in de vorm van een interne vacature voor technisch administratief medewerker. Noraly was meteen enthousiast. “Ik ben toen rustig aan begonnen in de nieuwe functie. Omdat de rol nog nieuw was, kon ik mijn receptiewerk stap voor stap afbouwen en mijn nieuwe taken oppakken. Alles verliep soepel en ging in goed overleg.” Sinds oktober 2023 combineert ze beide functies.

Blijven leren en ontwikkelen
Ook in de functie als technisch administratief medewerker is Noraly een echte spin in het web. Zo stelt ze bijvoorbeeld contracten op voor onderaannemers, verwerkt facturen, voert monteursuren in en regelt de formulieren voor toolbox- en werkplekinspecties. “Geen dag is hetzelfde. Naast mijn vaste taken komen er vaak extra klussen voorbij. Ik leer veel nieuwe dingen en heb onlangs nog een basiscursus installatietechniek gevolgd. Het blijven leren en de afwisseling in mijn werk maken het zo leuk. Omdat ik uit een hele andere wereld kom qua werkzaamheden, is er nog genoeg te leren”, voegt ze toe.

Lees meer
Ronald vertelt over zijn functie als voorman bij Renovatie

Samen met een hecht team zorgen we voor tevreden bewoners, en dat geeft voldoening.

Ronald Wiegersma is al 36 jaar een vertrouwd gezicht bij Van der Sluis als voorman bij Renovatie.

Van nieuwbouw naar renovatie
In die jaren heeft hij aan tientallen en uiteenlopende projecten gewerkt zoals een scheepswerf en een kerk. Hij begon met werken bij nieuwbouw, maar maakte later de overstap naar renovatie. Dat beviel zo goed, dat hij is blijven hangen.

Betrokkenheid en duidelijke communicatie
Als voorman is Ronald het aanspreekpunt voor collega’s, opdrachtgevers en bewoners. “Omdat we bij mensen in huis komen, is dat vaak wennen voor de bewoners. Daarom ben ik veel bezig geweest met het bezoeken van bewoners. Ik leg dan persoonlijk uit wat er gaat gebeuren voor we bezig gaan. Dat helpt. De bewoners zijn gerustgesteld en weten waarom we in hun huis bezig gaan. Zo ben je als voorman veel bezig met het communiceren tussen de verschillende partijen”, vertelt Ronald.

Samen sterk als team
Naast het contact met de bewoners is Ronald dagelijks druk met de organisatie op de werkvloer. “Bij een groot project is een goede planning erg belangrijk. Het is de basis van je werk. Daarnaast moet je als team op elkaar kunnen bouwen”, vertelt hij “We zijn bij Van der Sluis Renovatie een hechte groep. We weten wat we aan elkaar hebben en werken goed samen.’’

Lees meer
Sharen vertelt over haar traineeship bij Constructie

Ik ben dankbaar voor deze kans

Sharen heeft het traineeprogramma bij Van der Sluis gevolgd en maakte een indrukwekkende carrièreswitch.

Van zorg naar constructie
Voordat ze bij Van der Sluis begon, werkte ze jarenlang in de gehandicaptenzorg. “Ik was zorgcoördinator en had een mbo-niveau 4 diploma. Op mijn achttiende verhuisde ik van Curaçao naar Nederland, waar ik werkte en studeerde”, vertelt Sharen.

Maar waarom de overstap naar techniek? ‘’Techniek trok me altijd al, maar mijn moeder vond het vroeger niets voor meisjes,’’ legt ze uit. ‘’Na mijn vijftigste ging ik eens nadenken over wat mij qua werk echt gelukkig maakt en uiteindelijk koos ik voor een carrièreswitch.’’

Traineeprogramma
Sharen ontdekte het traineeprogramma van Van der Sluis via een poster. “Ik twijfelde vanwege mijn leeftijd en omdat ik een informatieavond had gemist, maar toch stuurde ik een brief. Het wachten op een antwoord voelde als een eeuwigheid, maar uiteindelijk werd ik uitgenodigd voor een gesprek.”

Na twee gesprekken en een assessment met een psycholoog kreeg Sharen groen licht. “Bij de start van het traineeship kregen we een routekaart die ons liet zien welk pad we zouden volgen. Elke zeven weken werk ik op een andere afdeling, zodat ik alles binnen Constructie leer kennen. Na een jaar heb ik een functie gekozen waarin ik me verder heb gespecialiseerd.’’

Leren en ontdekken
Sharen kijkt erg positief terug op het traineeprogramma. ‘’Het was spannend en nieuw, maar ik ben nieuwsgierig van aard en wil graag leren. De werkvoorbereiding sprak me het meest aan. Ik wilde proeven en ontdekken waar mijn hart ligt in dit vakgebied. Het geduld en de hulp van collega’s in het begin waardeerde ik enorm. De eerste maanden lieten ze mij al zien hoe voorbereid en professioneel iedereen is.”

“Ik ben dankbaar voor deze kans. Ik wil niet alleen de techniek leren, maar ook begrijpen wat onze klanten nodig hebben. Zonder hen hebben we tenslotte geen werk. Mijn doel is om mijn plek te vinden in de wereld van constructie en techniek.’’

Inmiddels werkt Sharen bij Constructie als Medewerker Werkvoorbereider in opleiding.

Lees meer
Willem vertelt over zijn functie praktijkinstructeur

Bij Van der Sluis denkt iedereen mee en wordt er echt moeite gedaan.

Sinds 2000 is Willem een vertrouwd gezicht bij Van der Sluis. Hij begon als leerlingmonteur, groeide door tot leidinggevend monteur en is uiteindelijk praktijkinstructeur geworden bij Techniek Opleidingspunt (TOP). Hier leidt hij alle leerlingmonteurs binnen Van der Sluis op en begeleidt hen.

Uitdagend werk
''Op de bouwplaats werkte ik eerst als voorman en leermeester. Ik gaf medewerkers instructies in verschillende talen en zorgde ervoor dat we de planning haalden. In de loop der jaren heb ik het werk zien veranderen en werd ik steeds meer betrokken bij TOP, wat ook mijn functie veranderde. Nu werk ik als praktijkinstructeur. Ik begeleid persoonlijk onze leerlingmonteurs die willen werken in de installatie- of elektrotechniek. Het is een geweldige uitdaging waarin ik mijn jarenlange kennis kan doorgeven aan de techniektoppers van de toekomst.''

Aandacht voor mensen
Willem heeft zijn liefde voor het vak doorgegeven aan zijn zoon, die ook bij Van der Sluis werkt. “Hij begon als mijn leerling en is nu voorman die zelfstandig een bouwproject leidt. Wat maakt werken bij Van der Sluis zo speciaal voor zowel vader als zoon? Volgens Willem komt dat door de sterke betrokkenheid. “Hier kennen mensen je en weten ze hoe het met je gaat. Als er problemen zijn, denken ze mee en doen ze echt hun best om te helpen.”

Lees meer
Groepsfoto nieuwe medewerkers Van der Sluis

Enthousiast geworden? Of heb je nog vragen?

Onze collega Rick vertelt je graag meer over stages bij Van der Sluis.

T. 06 - 15 68 61 36
rick.vandersluis@vandersluis.nl